Resepi Hati Ayam Masak Rendang

Resepi Hati Ayam Masak Rendang – Salam semua, huhu, baru dapat masukkan entri, ni hari mat masak rendang pedal ayam. Mat kan mula2 terlupa nak masak, sebab ini atas permintaan big boss, habis tu mat teringat, jadi masak lah tadi, lagi pun bonda balik tadi. Tau tak pedal ni 1 kg okeh, kus smangat, banyak kan main, pengsan…bila dah masak dia kecut, tapi masih banyak, hmm tah bila nak habis agaknya, dah suruh masak, mat pun masak saja lahh. Resipi dia mudah, macam yang dulu2 juga. Mat masak dalam periuk tekanan, selama 15 minit, kemudian pindah ke kuali, letak santan, kerisik dan daun limau purut, masak hingga kering, tambah garam dan gula melaka sikit. Terakhir baru tabur hirisan daun kunyit. Tapi yang bawah ni mat letak style masak dalam kuali yea. Ok kita semak resipi..

Rendang merupakan sebuah olahan masakan yang semua orang sudah mengetahuinya. Namun kenapa ya, masakan rendang ini menghasilkan rasa yang berbeda ketika dibuat oleh tangan yang berbeda pula ada yang sudah cocok dengan lidah kita dan ada pula rendang yang belum cocok sama sekali dengan lidah kita. Beberapa macam olahan rendang yang biasanya dibuat dari bahan dasar daging sapi, namun kali ini akan kami buat dengan bahan dasar hati ayam atau disebut rendang hati ayam yang empuk dan lembut. Untuk mengolah hati ayam ini sebenarnya sangat mudah sekali namun anda perlu teliti dan berhati dalam mengolahnya. Banyak terdapat dipasaran hati ayam yang sudah busuk sehingga hati ayam ini tidak layak untuk kita masak apalagi dikonsumsi. yang pastinya anda memang harus benar-benar teliti ketika membeli bahan masakan yang satu ini supaya hasilnya maksimal dan banyak disukai oleh semua orang. Ketika membuat rendang dengan bahan hati ayam biasanya anda harus merebusnya terlebih dahulu karena bertujuan untuk mengurangi bau amis pada hati ayam ini.

Resepi Hati Ayam Masak Rendang

Resepi Hati Ayam Masak Rendang

Bahan-bahan resepi hati ayam masak kicap :

  • 500gm hati ayam
  • 4-5 biji bawang kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • Sedikit halia
  • 1 sudu besar cili kisar (lebihkan jika suka pedas)
  • 2 sudu rempah kari daging
  • 1 cawan santan
  • 1/2 cawan kerisik (atau lebih)
  • 4-5 urat kacang panjang (potong macam biasa)
  • Garam secukup rasa
  • Daun kunyit (jika suka)

Cara menyediakan resepi hati ayam masak sambal :

  1. Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali kerisik & kacang panjang. Hati ayam akan mengeluarkan air, tunggu sehingga hati sedikit kecut. (Kalau
  2. terlalu kering sangat, tambah sedikit air).
  3. Masukkan santan. Bila agak-agak nak kering, masukkan kacang panjang. Akhir sekali masukkan kerisik. Rasakan garam. *Kalau suka berkuah, tak payah
  4. tunggu sampai santan kering, agak-agak hati dah masak, boleh masukkan kerisik.

Baca Juga : Resepi Hati Ayam Masak Kicap

Inilah bagaimana resepi dan cara-cara membuat Rendang jantung ayam sangat goncang lidah ini. Makanan ini memang amat sesuai dengan nasi yang masih panas.

Resepi Hati Ayam Masak Rendang | Syatama Ginola | 4.5