Resepi Ayam Masak Bali

Resepi Ayam Masak Bali

Hari ni kepala mulai dah pening nak masak apa. Ayam che mat dah keluarkan seawal pagi tadi. Plan nak masak merah, tapi entah kenapa tenggorokan ni macam yea tak yea saja nak menerima menu masak merah. Maka ku bikin satu status di wall FB. Tiba2 komentar datang dari teman blogger che mat …. Hakak Ruby Dot Com, dia untuk proposal mencoba ayam masak bali. Yea tak yea juga kan, dah lama sebenarnya ia viral di FB, dan banyak yang mencoba.
Sebenarnya dah lama dah Ayue nak masak menu resepi ayam masak bali mudah ni. Tapi tak pernah berkesempatan. Ada macam-macam resep Ayam Masak Bali ni yang Ayue jumpa, tapi ini yang paling mudah. Jadi hari ni Ayue buat lah. Senang je rupanya. Macam masak sambal juga, tipe lain sedikit metode nya. Hehe. Rasa tak tahu lah lagi kan. Harap-harap sedap
resepi ayam masak sambal bali yang pernah menjadi viral di Facebook, dan setelah mencoba masak Ayam Bali ni terus terang Che Nom katakan yang rasanya sangat-sangat sedap. Bahan pun mudah saja dan waktu persiapan pun tidak terlalu lama.
Resepi Ayam Masak Bali

Resepi Ayam Masak Bali

Varietas resepi ayam masak bumbu bali ni terletak pada bahan utama yaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan saat menumis. Aroma serai dan daun kari memang membangkitkan bau dan rasa istimewa. Bagi Che Nom, ayam masak bali ni sesuai juga dimakan bersama nasi minyak atau nasi gurih yang lain.

Untuk rasa manis pula Che Nom gunakan gula melaka dan hasilnya memang sedap.
Resep ini ditulis untuk anggaran seekor ayam, Jika Anda ingin masak cuma setengah ekor ayam, kurangi bahan dalam anggaran setengah saja.

BAHAN – BAHAN resepi ayam masak semur bali :
  • 1/2 ekor ayam ukuran sedang, potong ikut suka, cuci bersih dan tiriskan *
  • 1 sendok teh penuh kunyit bubuk *
  • 3/4 sendok teh garam * (* disatukan, gaul rata dan perap sekejap)
  • 6 batang serai, memarkan
  • 4 pelepah daun kari
  • 1 camca besar kicap lemak manis jalen
  • 1/3 cangkir cabai giling
  • 1 sendok makan rata gula (atau secukupnya)
  • Garam secukupnya
  • 1/2 cangkir air

BAHAN – BAHAN KISAR HALUS resepi ayam masak bali sedap :
  • 4 biji bawang besar
  • 8 siung bawang putih
  • 1 inci jahe
  • 1/2 inci belacan

Cara-cara resepi ayam masak bali azie kitchen :

Bersihkan ayam dan selawat pastu tos kan. Tabur serbuk kunyit dan sedikit garam.
Gaul serbuk kunyit dan garam bagi sebati.
Resepi ni memang guna banyak bawang. Banyak bawang baru sedap. Bawang besar 6 biji. Bawang besar yang merah ni tau, bukan bawang holland. Bawang putih satu labu, serai 8 batang, jahe sikit dengan daun kari 6 batang.
Bawang jangan lupa buang kulit. Buang tebiat lah kalau tak buang kulit kan. Hehe. Oh belacan jangan lupa ye. Ada belacan baru lah kick. Serai tu jangan lupa diketuk-ketuk ramadhan kan ye. Ehehe.

Bahan-bahan resepi ayam masak bali aisha shukor yang di blend.

* Cabe kering segenggam
* Bawang besar yang merah 6 biji
* Bawang putih satu labu
* 1 inci halia
* 2 inci belacan

Panaskan minyak satu cangkir. Minyak memang lebih sikit. Nanti nak guna untuk menumis. Goreng ayam tak payah garing sangat. Nak juicy-juicy je. pastu angkat
Goreng ayam tak payah garing. Goreng manja-manja gini je.
Dah habis goreng ayam, minyak goreng ayam tadi tu jangan buang. Terus masuk kan serai.
Goreng serai dulu.
Gorengkan serai sampai parsial coklat.
Masukkan daun kari sampai garing (bukan hangus). Api sederhana ye.
Lepas dah goreng serai dan daun kari tu, baru masuk semua bahan yang dah blend tadi. Tumis sampai harum dan garing. Tujuan minyak lebih tu supaya cabai tu bisa betul-betul matang dan garing. So tak ada lah sakit perut bila makan. Minyak banyak tu untuk kasi mesra dengan serai dan daun kari tu jugak.
Bila dah garing dan terbit minyak macam ni. Baru letak garam secukupnya. Aku letak garam dalam 3-4 sendok kecil. Tapi kena pandai agak-agak jugak lah.
Pastu masuk gula. Gula kena lebih. Dalam 3-4 sendok besar. Untuk balance kan rasa asin dan manis.

Pastu masuk kan kicap. Aku guna kecap manis cap udang ni je.

INGAT. Kalau guna kecap manis, kurangi gula. Lebih sikit garam.
Tapi kalau guna kecap asin, lebihkan gula kurangi garam ..
Last sekali baru masuk kecap. Banyak mana? Sampai warna merah maroon.
Dah tuang kecap. Jangan lupa gaul.
Gaul punya gaul, sampai warna maroon macam ni.
Bila dh masak betul semua sambal tu, baru masuk kan ayam.

Masak lagi dalam 15minit, biar semua tercampur.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Simple & Sedap

Sebenarnya resipi Kuah ayam masak halia boleh menyimpulkan bantuan google. tapi saya dalam dilema kerana resepi ayam masak halia ala-thai asalnya tidak tahu jadi saya dirakam daripadanya mempunyai, sebagai nie sekodeng resepi ayam masak halia azie kitchen saya. Semoga berikan manfaat!

Pencarian Resepi Ayam Terkini:

  • resepi ayam kurma che wan
  • resepi masak kicap aceh
Resepi Ayam Masak Bali | Syatama Ginola | 4.5