Resepi Ayam Berempah Mudah, Simple & Sedap

Resepi Ayam Berempah – Anak anak aku memanglah sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Bila tidak ada lauk ayam, seakan tidak ada lauk lah pada mereka. Begitu berbeza dengan jaman aku dahulu. Lauk ayam yaitu lauk elegan yang bisa di nikmati cuma sekian kali sahaja dalam satu tahun. Maklumlah ayam dibela sendiri resepi ayam goreng berempah rangup. Jadi agak mengonsumsi saat untuk ayam besar serta sedia untuk disembelih. Hari ini, aku sediakan ayam goreng berempah memakai resepi Nadz juga. Terliur sungguh apabila tengok gambar yang Nadz tayangkan tempoh hari resepi ayam goreng berempah chef wan. Namun gambar aku umum sahaja lah kerana ianya sudah digoreng saat malam. Gambar sebatas ada gitu lah pokoknya.

Resepi Ayam Berempah Mudah

Resepi Ayam Berempah Mudah

Sesungguhnya setiap saat aku memasak resepi ayam goreng berempah simple, bakal ada yang sangat terpaksa dilepaskan kerana aku tiba dirumah sudah nyaris jam 6 sehari-hari. Aku tidak bisa lihat saksikan serta melayan pokok pokok bunga seputar tempat tinggal, tidak bisa lihat ikan di kolam serta tidak bisa ke surau. Namun bila aku tak memasak resepi nasi ayam berempah juga, aku menpunyai permasalahan lain. Hmm permasalahan tidak paham apa yang akan dikonsumsi untuk makan malam. Memanglah bosan bila sehari-hari yg tidak ke dapur, aku sangat terpaksa makan nasi ayam atau nasi lemak atau nasi kerabu. Bila sesekali bolehlah tahan namun bila sehari-hari, memanglah membikinkan kita bosan step melampau. Sudah sekian hari ini, aku berehat dari ke dapur kerana merasa tubuh begitu lesu. Sesudah lama tidak memanjakan tubuh, hubby membawa aku untuk berurut di pusat Refleksologi di Giant. Meskipun sakit melolong ditangani budak Mas namun keesokannya aku kembali fresh serta bertenaga. Hmm maknanya sesekali butuh menyayangi serta memanjakan sendiri resepi ayam goreng berempah mamak.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api

OK saat ini kita tengok resipi ayam panggang berempah lah pulak. Dah ketandusan idea juga nak selalu menulis. Jom kita tengok resepi ayam golek berempah berikut ini.

Bahan-bahan resepi ayam berempah mudah:

  • 1/2 ekor ayam – kepingan kecil
  • 1-2 bilah besar serbuk kari daging
  • Sedikit cili atau cili serbuk campuran (opsyenal)
  • Secukup rasa garam
  • Kebanyakan Bahasa daun limau – halus dicampur
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan adunan licin:

  • 2 sudu besar ketumbar biji
  • 1 sudu teh jintan putih sweet
  • 1 sudu teh jintan putih

Blend bahan-bahan mentah:

  • 6 biji bawang
  • 2 membincangkan bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci lengkuas
  • 2 inci kunyit hidup (serbuk kunyit perubahan)
  • 2 tangkai Serai

Langkah penyediaan resepi ayam berempah nasi kukus:

  1. Bersihkan ayam serta potong kecil. Toskan.
  2. Masukan ayam serta semuanya bahan kisar halus serta kasar bersama beberapa bahan yang lain kedalam mangkok besar.
  3. Gaul agar rata serta rempah ratus menyaluti ayam. Perap dahulu dalam 1 jam sebelumnya digoreng. Perap lama sikit lagi best. Bisa disimpan didalam peti sejuk semalaman untuk lagi mesra.
  4. Goreng dalam minyak penuh dengan api simpel. Apabila garing, di balik balikan agar ianya masak rata.
  5. Angkat serta toskan. Angkat sekali rempah-rempah yang jatuh ke basic kuali semasa menggoreng. Rempah ini yang begitu enak. Bila tidak angkat selalu kelak rempah-rempah tu hangit serta pahit.
  6. Bolehlah disajikan saat panas-panas.

Baca Juga : Resepi Ayam Goreng KFC Original Mudah

Demikian artikel sederhana tentang berbagai macam resepi ayam berempah simple, semoga dapat dijadikan sumber terpercaya untuk Anda sebelum membuat ayam berempah. Sekian dan terimakasih banyak!

Resepi Ayam Berempah Mudah, Simple & Sedap | Syatama Ginola | 4.5